Maak een takenlijst
Een takenlijst helpt je bij het creëren van overzicht in de taken die je moet doen. Dit voorkomt dat je dingen vergeet en zorgt voor meer rust in je hoofd. Stel hierbij prioriteiten. Welke taken moeten vandaag af? Wees realistisch in je planning en streep taken weg als je ze hebt afgerond.
Kom in beweging
Zit je veel achter een beeldscherm? Neem dan regelmatig een mini-pauze om te bewegen. Rek je helemaal uit, of sta op om wat te drinken te halen. Wil je iets vragen aan je collega? Loop dan even langs in plaats van een mailtje te versturen.
Houd het netjes
Een rommelige werkomgeving zorgt voor nog meer chaos in je hoofd. Je bent sneller afgeleid, of loopt te zoeken naar iets dat je nodig hebt. Neem een paar minuten de tijd om bijvoorbeeld je bureau op te ruimen. Laat alleen liggen wat je direct nodig hebt.
Houd een echte pauze
Snel even een broodje achter je computer of werkplek, dat is geen pauze. Gebruik je lunchpauze als rustmoment en neem de tijd om te eten. Ga bij voorkeur weg van je werkplek, bijvoorbeeld naar buiten voor wat frisse lucht.
Focus op je ademhaling
Neem eens twee minuten de tijd en focus op je ademhaling. Sluit je ogen, leg een hand op je buik en adem een aantal keer rustig en diep in en uit je buik. Met deze ademhaling ga je stress effectief te lijf. Je hartslag wordt rustiger. Ideaal als je bijvoorbeeld in de file staat, of in de rij bij het kopieerapparaat!