We eten meer uit grote verpakkingen

Cornell University heeft meer dan 50 experimenten gedaan met verschillende producten. Uit alle experimenten bleek dat we meer eten van producten uit grote verpakkingen. We eten tot wel 48% meer snoep uit een grote zak dan uit een kleine! Dit wordt veroorzaakt door meerdere redenen. Een daarvan is dat je al snel uit het oog verliest hoeveel je al gegeten hebt. Een andere reden is dat we ervan uitgaan dat grote verpakkingen minder kosten dan kleine.

De invloed van zichtbaarheid en gemak: Hoe verder je moet lopen, hoe minder je eet.

Uit een ander onderzoek van Cornell University naar de consumptie van chocolaatjes blijkt dat we minder chocolaatjes eten als ze niet binnen handbereik liggen. Liggen de chocolaatjes wel binnen handbereik, dan blijkt niet alleen dat we meer chocolaatjes eten, maar ook dat we sneller uit het oog verliezen hoeveel we er gegeten hebben.

Uit het oog uit het hart

Dr. Brain Wansink, directeur van het Food and Brand Lab aan de Cornell University adviseert dan ook om je favoriete snack voedsel niet in huis te halen. 'Wat er niet is kun je ook niet eten'.

Visuele illusie

Een derde onderzoek van Cornell University laat zien dat visuele illusies ervoor kunnen zorgen dat we meer consumeren dan we denken. De proefpersonen schonken tot wel 34% meer drank in een kort en breed glas dan in een lang en smal glas.

Laat je niet misleiden:

  • Neem kleine verpakkingen of verdeel grote in porties (vul bijvoorbeeld een schaaltje met chips i.p.v. de hele zak binnen handbereik neer te leggen).
  • Heb je toch producten in huis waar je niet van wilt snoepen (bijvoorbeeld koekjes voor als er iemand langs komt)? Leg ze niet in het zicht maar stop ze goed weg!
  • Gebruik klein servies waar het kan, zo schep je ongemerkt minder op.

Bron: Cornell University Food and Brand Lab