Wat betekent het Ik Kies Bewust-logo?
Producten met het logo bevatten minder zout, suiker en verzadigde vetten en soms ook meer vezel. Een product kan het logo krijgen als de producent zich aanmeldt bij de Stichting Ik Kies Bewust en als na toetsing blijkt dat aan alle criteria voor een gezonder product is voldaan. De criteria zijn niet voor elk product gelijk. In fruit zit natuurlijk veel minder vet dan in margarine. Dankzij het logo zie je in één keer of je een gezondere keuze maakt binnen een voedingscategorie, dus in vergelijking met een zelfde soort product.

Het nieuwe logo
Nieuw is dat er nu twee verschillende uitvoeringen van het logo zijn. Er is een groen logo en een blauw logo. Er is een onderscheid gemaakt tussen producten die behoren tot de basisvoeding (Schijf van Vijf) en producten die niet behoren tot de basisvoeding, zoals tussendoortjes, snacks en sauzen.

Het groene logo met de tekst 'Een Gezondere Keuze' staat voor een gezondere keuze binnen een groep basisproducten, die belangrijke en nuttige voedingsstoffen bevatten. Onder het groene logo behoren de volgende productgroepen: groenten en fruit (inclusief vruchtensappen), aardappelen, rijst, pasta, brood en graanproducten, water, oliën en vetten, vlees, vis, gevogelte en vleesvervangers, zuivelproducten en maaltijden (o.a. belegde broodjes, maaltijdmixen, gemengde salades).

Het blauwe logo met de tekst 'Een Bewuste Keuze' helpt bij het maken van een bewustere keuze bij producten die niet tot de basisvoeding behoren en minder belangrijk zijn voor je gezondheid. Onder het blauwe logo behoren de volgende productgroepen: soepen, sauzen, snacks, dranken (geen zuivel, water en vruchtensappen), broodbeleg (geen kaas of vleeswaren) en overige producten.

Zijn alle producten met een logo gezond?
De producten met een logo zijn een gezondere keuze binnen een productgroep. Wil je een snack eten en kies je een product met een logo, dan weet je dat deze snack minder verzadigd vet, suiker en zout bevat dan andere producten uit deze groep. Aan het blauwe logo zie je dat het een product is dat geen belangrijke bijdrage levert aan een gezond eetpatroon, maar wel een bewustere keuze is in vergelijking met andere producten uit de productgroep.

Hoe komt het dat er ook goede producten zonder logo zijn?
Het logo is niet verplicht. Een product met een logo is daarom niet altijd het enige goede product, maar het helpt je bij het maken van een keuze uit het grote aanbod.

Hoe kan een snack een logo krijgen?

De Stichting Ik Kies Bewust wil je als consument niet verbieden om te snacken, maar adviseert hoe je een bewustere keuze kunt maken als je wilt snacken. Een snack met een logo moet minder dan 110 calorieën en minder verzadigd vet, suiker en zout bevatten. Snacks kunnen alleen een blauw logo krijgen.

Kun je onbeperkt producten met een logo eten of drinken?
Nee, voor alle voeding geldt dat je je het beste kunt houden aan het advies om gevarieerd en niet meer te eten dande dagelijkse aanbevolen hoeveelheden.

De nieuwe logo's zijn te vinden op allerlei producten, van A-merk tot huismerk. Aangezien het omschakelen naar het nieuwe logo tijd kost, zijn er tijdelijk zowel oude als nieuwe logo's in de winkel te zien. Vanaf maart 2013 zal het oude logo helemaal verdwenen zijn.

Bron:ikkiesbewust.nl