Het onderzoek
Voor een periode van 6 maanden werden iedere 2 weken de online aanbiedingen van 7 supermarkten vergeleken. De deelnemende supermarkten waren Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coop, Dirk, Jan Linders en Ekoplaza. Uit het onderzoek bleek dat 80% van de aanbiedingen geldt voor producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. Hier zat weinig verschil tussen de verschillende supermarkten.
En dat is kwalijk te noemen! Vorig jaar stond in het Nationaal Preventieakkoord onder meer dat supermarkten streven om consumenten meer volgens de Schijf van Vijf te laten eten. Aanbiedingen hebben veel invloed op ons koopgedrag. Als een product in de aanbieding is, neemt de verkoop gemiddeld met zo’n 300% toe.
Wat kan je zelf doen?
Maak een boodschappenlijstje en houd je daaraan. Probeer je niet te veel te laten beïnvloeden door de aanbiedingen, zeker niet bij ‘bulk’ aanbiedingen. Hoe meer je koopt, hoe meer je eet! Kijk kritisch naar de aanbiedingen en vraag je je af of deze bijdragen aan een gezond eetpatroon. Want de boodschappen zijn dan misschien goedkoper, je gezondheid is veel meer waard!
Bron: https://transitiecoalitievoedsel.nl/persbericht-supermarkten-promoten-vooral-ongezond-voedsel/