De voordelen van vette vis

De omega-3-vetzuren EPA en DHA lijken het risico op coronaire hartziekten te verminderen. Ook heeft het een gunstig effect op de bloeddruk. Het advies is om 200 mg EPA en DHA per dag binnen te krijgen. In 100 gram vette vis zit meer dan 7 keer deze aanbevolen hoeveelheid. Daarom geldt het advies om 1x per week vette vis te eten.

Jarenlang werd geroepen dat voor mensen die geen vis eten, een supplement een goede vervanging zou zijn. Maar is dit ook zo?

Nieuw onderzoek

Uit recent onderzoek onder bijna 80.000 mensen bleek geen duidelijk effect te zijn van suppletie op verschillende aandoeningen, zoals hartaanvallen, beroertes en hartinfarcten. Kortom het slikken van omega-3-supplementen heeft mogelijk helemaal geen effect op het voorkomen van hart- en vaatziekten. Terwijl bij vette vis dit effect wel lijkt te bestaan.

Eet liever vis

Kies waar het kan om vette vis te eten. Naast de omega-3-vetzuren bevat het ook vitamine B6, B12 en de mineralen jodium, fosfor en seleen. Het past dus prima binnen een gezond eetpatroon. Het is alleen de vraag of suppletie van visolie wel nut heeft.

Bron: Aung, T., Halsey, J., Kromhout, D., Gerstein, H. C., Marchioli, R., Tavazzi, L., … & Chew, E. Y. (2018). Associations of omega-3 fatty acid supplement use with cardiovascular disease risks: meta-analysis of 10 trials involving 77 917 individuals. JAMA cardiology3(3), 225-234.