Artikelen

Gespot: apps om voedselverspilling tegen te gaan

Voedselverspilling is een groot probleem. We gooien ongeveer 40 kg voedsel per jaar weg per persoon! Gelukkig zijn er steeds meer initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan. Een mooi voorbeeld hiervan is de app ‘Too good to go.

Lees meer

Verhoogt frisdrank het risico op vroegtijdig overlijden?

Het blijkt dat mensen die veel frisdrank drinken vroeger overlijden dan mensen die geen of weinig frisdrank drinken. Dit geldt zowel voor suikerrijke frisdrank als voor light frisdrank. Dit blijkt uit recent onderzoek.

Lees meer

Sporten als therapie

Sla jij je rondje sporten regelmatig over als je niet lekker in je vel zit? Niet handig. Het blijkt namelijk dat bewegen juist helpt tegen sombere gevoelens, boosheid en stress.

Lees meer

Vette vis of een supplement?

Het advies is om 1 keer per week vette vis te eten. Dit vanwege de omega-3-vetzuren in vis die ons beschermen tegen hart- en vaatziekten. Is een supplement net zo goed?

Lees meer

Supermarkten promoten vooral ongezonde voeding

Laat jij je beïnvloeden door aanbiedingen? Wist je dat je hierdoor mogelijk een stuk ongezonder eet? Vrijwel alle aanbiedingen in de supermarkt zijn namelijk gericht op ongezonde voeding! Dit blijkt uit onderzoek van stichting Questionmark in samenwerking met de Transitiecoalitie Voedsel.

Lees meer

Gespot: hummus met minder zout

Hummus. Het is lekker op brood, om mee te koken of als dip. Maar wist je dat de meeste soorten hummus veel zout bevat? Gelukkig is er nu een variant op de markt met minder zout.

Lees meer

Lust je iets niet? Het helpt als je het vaker proeft!

Vind je het ook zo lastig om bittere groentes te eten? Je bent niet de enige! Veel mensen vinden het nou eenmaal niet zo lekker. Maar bepaalde eiwitten in ons speeksel kunnen hier mogelijk verandering in brengen. Dit blijkt uit recent dierproefonderzoek.

Lees meer

Wil je vaker sporten, train dan op vaste tijden!

Probeer je meer in beweging te komen, maar krijg je het maar niet in je ritme? Probeer dan op vaste tijden te bewegen. Het maakt hierbij niet uit of je voornamelijk in de ochtend, middag of avond traint. Dit blijkt uit recent Amerikaans onderzoek.

Lees meer

Voedingsnormen, wat houden ze in?

In Nederland worden de voedingsnormen opgesteld door de Gezondheidsraad. Er zijn verschillende voedingsnormen, bedoeld voor bijvoorbeeld vitamines en mineralen. Welke zijn dit en wat houden ze precies in?  

Lees meer

Vakantiekilo’s? Je bent niet de enige!

Uit onderzoek blijkt namelijk dat 62% van de vakantiegangers een aantal kilo’s aankomt tijdens de vakantie. Vooral 45-plussers komen vaker aan in vergelijking met jongere generaties. Maar waardoor komt dit? En wat kan je hier tegen doen?

Lees meer